Особливості процесів самопізнання, самоосвіти, самоконтролю та самоактуалізації.
Узагальнюючи наукові дослідження, присвячені питанню
професійно-особистісного саморозвитку, ми дійшли до висновку, що
професійно-особистісний саморозвиток педагога розуміється як безперервний
процес розкриття свого особистісно-професійного потенціалу, що впливає як на
педагогічну діяльність в цілому, так і на формування професійно значущих
особистісних якостей зокрема.
Професійно - особистісний
саморозвиток – це процес якісної, цілеспрямованої, свідомої зміни особистісної
сфери, що забезпечує підвищення рівня професіоналізму, професійнє
самовдосконалення, і є невід’ємною умовою становлення суб’єктності,
гармонійного всебічного розвитку та самореалізації особистості.
Ґрунтуючись на філософських та
психологічних дослідженнях Н. А. Бердяєва, В.Л. Франкла, К. А.
Альбуханової-Славської, Б.Г. Ананьева, А.А. деркача, Є. А. Клімова, Г.А.
Клименко, у структурі професійно-особистісного саморозвитку педагога виділяємо
процеси самопізнання, самоосвіти, самоконтролю та самоактуалізації.
У процесі самопізнання
особистість розкриває як сильні, так і слабкі сторони своїх особистісних, а
також професійних можливостей, творчого потенціалу. До найбільш поширених
способів самопізнання відносяться наступні: самоспостереження, самоаналіз,
порівняння себе з деякою «міркою», моделювання власної особистості,
усвідомлення протилежностей в кожній якості, поведінковій
характеристиці.Самопізнання педагога передбачає також вивчення вимог, що
пред'являються до педагога, самовивчення рівня компетентності,самооцінку
професійної діяльності. Велику роль в процесі самопізнання педагога відіграє
професійна педагогічна самосвідомість (за А.К. Марковою):
- усвідомлення педагогом норм,
правил, моделі педагогічної професії, формування професійного кредо, концепції
педагогічної праці;
- співвіднесення себе з
деякими професійними стандартами, ідентифікація;
- оцінка себе іншими,
професійно референтними людьми;
- самооцінка, в якій
виділяються емоційний аспект і когнітивний аспект, усвідомлення себе, своєї
діяльності.
В процесі самопізнання
відбувається робота над ствроренням особистої «Я-концепції» педагога,
визначення суперечностей між Я-реальним та Я-ідеальним, окреслюється спектр
осбобистісних та прфесійних характеристик, які потребують вдосконалення.
Самоосвіта (самонавчання,
самовиховання) в структурі професійно-особистісного саморозвитку відіграє
важливу роль, дозволяючи особистості за рахунок самонавчання та самовиховання
розширювати системи професійних цінностей та ідеалів, душевних потреб і
інтересів, формування професійних якостей, атакож усунення рис, що заважають
досягненню професійного успіху і на основі цього істотно поглибити і розширити
запас професійних знань, умінь, навичок.
Самоосвітня діяльність
педагога в контексті професійно-особистісного саморозвитку спрямована на опрацювання
тематичної інформації, визначення особливостей та етапів
професійно-особистісного саморозвитку, що досягається через
ü Роботу із науковою,
методичною, педагогічною літературою, нуковою періодикою;
ü участь у семінарах,
конференціях, тренінгах;
ü дискусії, обговорення, обмін
досвідом з колегами;
ü знайомство із досвідом
педагогів-новаторів;
ü робота у Інтернет-середовищі:
освітні відео, тематичні спільноти, перегляд кінофільмів, спілкування із
зарубіжними колегами.
Після досягнення розуміння
особливостей процесу пофесійно-особистісного саморозвитку та складання
«Я-концепції» у педагога формується власна стратегія саморозвитку як особистості
та професіонала.
Самореалізація особистості спрямована
на здійснення стратегії професійно-особистісного саморозвитку, прояв професійно
важливих якостей, вдосконалення особистісних характеристик, розкриття
особистісного потенціалу, досягнення вершин професіоналізму, педагогіної
торчості.
Самоконтроль як компонент
професійно-особистісного саморозвитку дозволяє об'єктивно оцінивши свої дії,
забезпечити цілеспрямованість, контроль,
своєчасну корекцію процесу професійно-особистісного саморозвитку. Самоконтроль
передбачає оволодіння навичками рефлексивної оцінки власної діяльності,
співставлення результатів та процесу здійснення професійно-особистісного
саморозвитку із початковими цілями і завданнями, відповідність дій особистості
обраній стратегії. Прийоми самоконтролю - самоаналіз, самооцінка, корекція
своїх дій.

Немає коментарів:
Дописати коментар